Träning & hälsa

Träning & hälsa på Utö

Träning & hälsa för alla

Varför är det bra att träna?

1. Cancerrisken minskar

Genom att träna regelbundet minskar du risken för att du drabbas av cancer, samtidigt som tillväxten av tumörer saktas ner. De där timmarna du lägger på träningen varje vecka är alltså långt ifrån ytliga.

2. Du blir mindre stressad

Det kanske inte känns särskilt lockande att försöka hinna med ett träningspass när du har fullt upp på jobbet, med familjen och allt annat som hör till livet. Men faktum är att det faktiskt kan vara extra viktigt, eftersom träning minskar stress och ångest, vilket gör att du blir bättre på att hantera situationen.

3. Du lär dig mer

Har du en viktig tenta att plugga till? Då kan du använda träning för att lära dig mer på kortare tid. Som vi skrev här så har forskare kunnat se att man får bättre effekt av inlärningen om man tränar fyra timmar efteråt. Du blir alltså inte bara hälsosam, utan också smart!

4. Du får ett bättre självförtroende

Efter att man har avklarat ett hårt träningspass är man ofta riktigt nöjd med sig själv – och det är inte bara en akut effekt, utan i längden ger faktiskt träning en förhöjd självkänsla. Forskning visar nämligen att personer som tränar generellt har ett bättre självförtroende.

5. Du blir lyckligare

Tycker du inte alltid att det är kul att träna? Det är förståeligt – det är omöjligt att skutta iväg lika glatt till träningen varje gång. På lång sikt kommer du dock bli lyckligare om du tränar regelbundet, eftersom forskning visar att träning är ett effektivt botemedel mot depression.

6. Du äter mindre

Många tror att träning ger en ökad hunger, men forskning visar att det är precis tvärtom – genom att börja träna äter man ofta mindre kalorier automatiskt. Det är perfekt för dig som vill gå ner i vikt utan att behöva räkna all energi du stoppar i dig.

7. Du sover bättre

Dålig sömn kan ha katastrofala effekter på hälsan, eftersom du bland annat lättare drabbas av sjukdomar, lagrar mer fett och mår sämre i allmänhet. Men genom att träna regelbundet ökar du faktiskt chansen för att sova bättre på natten. Försök dock att inte träna precis innan läggdags, eftersom det kan ha en negativ effekt på sömnen i och med att kroppen inte kan slappna av så nära inpå träningen.

8. Du blir kreativ

Har du ett jobb som kräver att du är kreativ om dagarna? Då kan ett träningspass innan arbetsdagen göra susen, forskning visar att det är ett utmärkt sätt för att höja kreativiteten så att du kan bli bättre på att lösa problem och komma på nya idéer.

9. Du får bättre skolresultat

Nu vet vi att du både kan höja din inlärningsförmåga och kreativitet genom att träna, därför känns det kanske inte så förvånande att man också får bättre skolresultat av att träna regelbundet. I studier har man kommit fram till att betygen inte försämras när barn lägger mindre tid på de teoretiska skolämnena i förmån för mer fysisk aktivitet – tvärtom blir resultaten bättre, trots att de spenderar mindre tid i skolsaken. Ganska fantastiskt va?

10. Du lever längre

Den sista punkten – men den är långt ifrån minst betydelsefull. Enligt en studie kan personer över 60 år minska risken för att dö i förtid minska med hela 22 procent genom att bara träna en kvart per dag. Om det inte är en bra anledning till att träna så vet vi inte vad som är det.

Källa: https://halsafitness.se/

Tidtabell för båten till Utö

Vägbeskrivning för att komma till Utö

Adress och kontaktinformation

Onlinebokning

Speciella öppettider under året

November, Värdshuset öppet för lunch alla dagar, weekendöppet i hotell och restaurang. Veckodagar öppet för grupper och konferenser efter förfrågan.

December, Värdshuset öppet för lunch alla vardagar, julbord onsd-sönd enl schema, weekendöppet i hotell och restaurang med julbord. Öppet för konferenser efter förfrågan. Bakfickan öppet lördagar under julborden. Lunchcafé i Societetshuset under julmarknaden.
Januari, öppet för konferens och fest efter förfrågan. Vintervandrarhem med eget hushåll kan bokas.

Februari, öppet för konferens och fest efter förfrågan. Vintervandrarhem med eget hushåll kan bokas.
Mars, weekendöppet i hotell och restaurang från mitten av mars. Veckodagar öppet för grupper och konferenser efter förfrågan.

April, weekendöppet i hotell och restaurang. Veckodagar öppet för grupper och konferenser efter förfrågan.
Maj, Värdshuset öppet alla dagar för lunch, öppet för middag alla fredagar och lördagar, även veckodagar efter förbokning. Bakfickan öppet lördagar. Hotell och vandrarhem öppet alla dagar. Gästhamn och tältplats öppet alla dagar.

Juni, Värdshuset öppet för lunch och middag alla dagar, Bakfickan öppet lördagar samt midsommaraftonen. Seglarbaren öppet för lunch och middag från mitten av juni. Hotell och vandrarhem öppet alla dagar. Gästhamn och tältplats öppet alla dagar.
Juli, Värdshuset öppet för lunch och middag alla dagar, Bakfickan öppet onsdag-lördag. Seglarbaren öppet för lunch och middag alla dagar. Hotell och vandrarhem öppet alla dagar. Gästhamn och tältplats öppet alla dagar.

Augusti, Värdshuset öppet för lunch och middag alla dagar, Bakfickan öppet onsdag-lördag fram till mitten av aug, sedan fredag-lördag. Seglarbaren öppet för lunch och middag till mitten av aug, sedan möjlig att abonnera för större sällskap. Hotell och vandrarhem öppet alla dagar. Gästhamn och tältplats öppet alla dagar.
September, Värdshuset öppet alla dagar för lunch, öppet för middag alla fredagar och lördagar, veckodagar efter förbokning. Bakfickan öppet lördagar. Hotell och vandrarhem öppet alla dagar. Gästhamn och tältplats öppet alla dagar.

Oktober, Värdshuset öppet för lunch alla dagar, weekendöppet i hotell och restaurang. Veckodagar öppet för grupper och konferenser efter förfrågan. Gästhamnen delvis öppen via Utö Värdshus reception.